Aktualności

Oszustwa metodą „na policjanta”. Funkcjonariusze apelują - nie dajmy się nabrać

Data publikacji 04.02.2019

Przed kilkoma dniami w Sulejówku doszło do dwóch oszustw na starszych osobach, w których sprawcy wykorzystali metodę „na policjanta”. W pierwszym zdarzeniu sprawca zadzwonił z informacją o wypadku drogowym córki pokrzywdzonej i żądał wypłaty 22 tys. zł. Całe szczęście seniorka skontaktowała się z rodziną i do przekazania pieniędzy nie doszło. Niestety następnego dnia kolejna starsza osoba padłą ofiarą oszustów. Tym razem wykorzystując tą sama metodę wyłudzili od 73-letniej kobiety 30 tys. złotych.

Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckiem wyjaśniają wszelkie okoliczności oszustw do jakich pod koniec ubiegłego tygodnia w Sulejówku. Sprawcy dwa razy podjęli próby wyłudzenia pieniędzy od starszych osób wykorzystując znana już metodę „na policjanta”. Niestety w drugim przypadku seniorka uległa przekazywanym przez sprawców informacjom o rzekomym wypadku wnuczka i przekazała im 30 tys. złotych.

W pierwszym przypadku kobieta była czujniejsza, i po telefonie z informacją o wypadku jej córki skontaktowała się z rodziną utwierdzając się tylko w przekonaniu że padła ofiarą próby wyłudzenia pieniędzy.

Policjanci apelują aby w takich właśnie sytuacjach zachować spokój i jeśli cokolwiek wzbudza nasz niepokój lub podejrzenia skontaktować się z oficerem dyżurnym komendy policji pod numerem telefonu 997 lub 112. Dobrą praktyką jest także wykonanie telefonu do rodziny aby wykluczyć informacje przekazywane przez oszustów.

Pamiętajmy!

Policja nigdy nie informuje osób postronnych o podejmowanych działaniach. Nigdy też funkcjonariusze nie odbierają i nie przekazują pieniędzy!

Jak nie dać się oszukać?

  • dzwoni telefon
  • ktoś mówi, że jest Twoim wnuczkiem, krewnym, coś się wydarzyło: wypadek, choroba
  • rozmówca się rozłącza, a za chwilę telefon dzwoni ponownie
  • ktoś mówi, że trwa akcja policyjna, która pozwoli zatrzymać oszustów
  • pada prośba o zachowanie wszystkiego w tajemnicy
  • pilnie potrzebne są pieniądze lub wartościowe rzeczy, jeśli nie masz pieniędzy, pada prośba o zaciągnięcie kredytu
  • rozmówca prosi Cię o przekazanie pieniędzy wskazanej osobie lub wykonanie przelewu

Pomogłaś/eś, przekazałaś/eś pieniądze, czekasz…

Uspokoiłaś/eś się, dopiero teraz dzwonisz do wnuczka, na policję … już wiesz, że dałaś/eś się oszukać… Straciłaś/eś wszystkie swoje oszczędności!

Nie musiało się tak stać. Bądź ostrożna/y, pamiętaj:

  • jeżeli rozmówca proponuje Ci, że możesz potwierdzić autentyczność dzwoniącego policjanta pod numerem 112 - zanim zadzwonisz pod ten telefon, sprawdź czy rozłączyłeś poprzednią rozmowę
  • Policja nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie prosi o przekazanie pieniędzy
  • nie działaj pochopnie pod presją czasu
  • po rozmowie zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer telefonu by opowiedzieć o zdarzeniu – nie może być ono tajemnicą
  • jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112.

mz/kgp