Aktualności

Policjanci planują wzmożone kontrole pieszych i rowerzystów

Data publikacji 19.03.2014

Piesi i rowerzyści, czyli niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, to grupa użytkowników dróg, szczególnie narażonych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia, a nawet życia w konfrontacji z samochodami czy też motocyklami. Brak wymaganych przez prawo udogodnień w postaci właściwego oświetlenia w rowerach czy też brak elementów odblaskowych u pieszych, może narazić tą grupę osób na większe ryzyko uczestnictwa w zdarzeniu drogowym. Policjanci z mińskiej Komendy chcieliby przekazać kilka ważnych wskazówek pieszym i rowerzystom, aby w przyszłości uniknęli oni sytuacji niebezpiecznych na drodze, ale też wskazać im takie zachowania, które są zgodne z normami prawa o ruchu drogowym.

Policjanci z drogówki będą w najbliższym czasie systematycznie ponawiać działania pod hasłem „Pieszy i rowerzysta”. Będą też dokładnie sprawdzać wyposażenie rowerów, a szczególnie kompletność i sprawność oświetlenia.

Funkcjonariusze chcieliby przypomnieć pieszym i rowerzystom, jakie przepisy określają ich obowiązki, które dotyczącą właściwego poruszania się po drogach i zgodnego z przepisami oznakowania, pieszych w elementy odblaskowe i rowerzystów w odpowiednie oświetlenie. Zgodnie z najnowszą nowelizacją prawa o ruchu drogowym z sierpnia 2013 roku, pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku. Ten przepis będzie obowiązywał od 31 sierpnia 2014 roku, do tej pory ten obowiązek dotyczył dzieci do 15 roku życia.

Policjanci z mińskiej drogówki chcieliby przypomnieć o poprawianiu swojej widoczności, zakładaniu kamizelek odblaskowych i odblasków oraz stosowaniu elementów poprawiających widoczność, bo te udogodnienie sprawią, że kierowca samochodu w porę zauważy idącego lub jadącego jezdnią pieszego czy też rowerzystę.

Zgodnie z "Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia" (zaktualizowanym w październiku 2012 roku) każdy rower musi być wyposażony w:

  • co najmniej jedno światło przednie białe lub żółte świecące ciągłym, lub migającym (od 2012 roku) światłem - czyli np. lampka przednia na baterie, akumulatory lub dynamo,
  • co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe
  • co najmniej jedno  światło tylne świecące ciągłym, lub migającym (od 2002 roku) światłem,
  • co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku,
  • kierunkowskazy - jeśli tylko w przypadku kiedy konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką.

UWAGA ! Od 8 października 2013 roku nie musimy mieć zamontowanych świateł na rowerze wtedy gdy nie jest ono wymagane - czyli np. w dzień. Możemy więc lampki posiadać np w kieszeni, lub w plecaku, albo nawet w domu - jeśli nie zamierzamy jeździć po zmroku. UWAGA ! nie dotyczy to odblasku tylnego o barwie czerwonej, który musi być zamontowany na stałe.

Dodatkowo rower może (ale nie musi) być wyposażony w:

  • światła odblaskowe umieszczone na pedałach (barwy żółtej samochodowej),
  • światło odblaskowe barwy białej z przodu roweru
  • dowolną ilość odblasków na kołach - ale co najmniej po jednym na każdym kole (barwy żółtej samochodowej)
  • pasek odblaskowy na oponie lub kole.

Długość roweru razem z przyczepą nie może przekraczać 4 m.

Należy pamiętać, że po zmroku poruszając się drogą bez elementów odblaskowych jesteśmy widoczni w światłach mijania z odległości 20–30 metrów. Jeśli pieszy ma przy sobie lub na ubraniu element odblaskowy, wówczas kierowca zauważy go już z odległości 130-150 metrów, czyli ok. 5 razy szybciej. Dlatego tak ważne niezbędne wręcz jest, aby piesi i rowerzyści poruszając się po drodze po zmierzchu, mieli elementy odblaskowe.

dn

Powrót na górę strony